måndag, september 05, 2011

De Dom Dem?

Appropå föregående inlägg - här kommer förklaringen:

Pia Anderson jobbar som gymnasielärare på Voxnadalens Gymnasium och undervisar i bland annat svenska. Här förklarar hon på ett relativt enkelt sätt hur de och dem ska hanteras:

Dom är hur vi i svenskar uttalar både De och Dem, därför uppstår förvirring för vilket som ska skrivas när. Det är bra att i skrift kunna sklija på orden eftersom de står för olika saker. I tal blir det tydligt vad vi menar ändå eftersom vi kan peka, använda ansiktsuttryck och tonfall och så vidare för att få de som lyssnar att förstå vad vi menar, så är det ju inte när man skriver, då är man beroende av textens tydlighet.

Uttrycken står för "tredje person i plural", alltså flera personer som jag inte tilltalar direkt utan talar/skriver om.

De är subjektsformen, alltså de som ser till eller får något att hända. Huvudpersonerna i satsen liksom. "De går till bussen." "Jag såg att de väntade snällt."

Dem är objektsformen, alltså de som får något, blir utsatta för något eller blir iakttagna. Satsens biroll på något vis. "Jag såg dem." "Busschauffören gav biljetter till dem." "Jag skulle åka hem till dem senare."

Det som blir krångligt är när man behöver använda både de och dem i samma sats. Men man kan tänka en grupp ser på en annan. "De såg dem."
Ett trick är att gå via engelskan där vi inte krånglar till det eftersom orden låter olika.

De=They
Dem=Them


Glasklart - eller hur?!!?!?

>>>Länk<<< till förklaringen

5 kommentarer:

Gafflan sa...

Glasklart, fast jag tänker fortsätta skriva dom när jag menar dem. :D

Fru Gårman sa...

Jamen självklart! Hatar när man använde de och dem fel dock. Då är det alltid bättre med dom!

Fru Venus sa...

Jaha. På åländska säger vi "tockedem"! Alla fattar. Åtminstone dom som bor här och är över 72 år. O så ja då! ;-)

Shamrock sa...

klockrent

Baronessan sa...

Med sådana tillkrånglade förklaringar kan man bli totalt förvirrad. Annars är det enkelt. ;)