tisdag, april 20, 2010

Potatis, Kaffe och Nylonstrumpor

Hej flickor och pojkar, nu är jag tillbaka! Min husse på jobbet vill att jag ska jobba när jag är där och inte prata med er så därför är jag för tyst här på bloggen ibland. Men nu har jag 3 saker vi verkligen måste prata om.

1. Potatis
Härom dagen köpte jag en påse potatis för sådär 12 kr. Utomordentligt billigt och bra. För en halvtimme sedan ställde jag mig vid diskhon och skulle skala de små liven. Det slutar med att jag får kasta hälften av potatis för att den är dålig. Detta märks alltså först när man skalar den. Irriterande och mer än så. En fråga: Går ni tillbaka till affären med potatis som ni betalt 6 kronor för? Gissar att ni svarar Nej. Tror inte det är många som gör det. Men vi borde börja med det. Pressa handlarna att köpa hem lösviktspotatis som är okej. Som det är nu får grönsaksansvarige i butiken aldrig veta att han/hon sålt dålig potatis.

2. Kaffe
I dag var jag till tandläkaren. Lagade ett hål och så putsade hon lite runt om. 2300 kr ville hon ha när allt var klart. Först gör det ont, sedan ska man betala för det också. När jag kom hem satte jag på en kopp kaffe till mig. Har ni försökt dricka kaffe med en tandläkarbedövning som fortfarande sitter i? Gör inte det. Det går inte.

3. Nylonstrumpor
I maj ska jag på bröllop!! Kläderna är köpta (en månad innan, måste vara rekord!). Det är jättefina kläder - Kavaj, kjol och nya sommarskor. Nu till min fråga - ska man ha nylonstrumpor eller vara barbent? Okej om det regnar, då känns strumpor okej. Men om det är sol och 24 grader, hur gör man då? Är man "klädd" om man är barbent?

Det var allt från Tantaluran!

8 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Är det i Sverige? Om du har sommarskor så går det utan strumpbyxor.
:)

Tantaluran sa...

Jepp, in Sweden. Tack för synpunkten!

Madlar sa...

1. Surat men inte gått tillbaka med potatisarna. Undviker att köpa i påse, upplevt samma som du, man får slänga 1/3.
2. Dyrt dregel är aldrig trevligt. Fast billigt dregel är ju inte så kul heller.
3. Raka, smörj på bruncreme sen kan du dansa hela natten utan strumpbyxor som åker upp i rumpan o kliar.

Anonym sa...

Ja jädrar vad potatis man slängt genom åren, men jag ska banne mig börja bära tillbaka rotklumparna.
Men... får man dricka nåt direkt efter? men tack för tipset, ska tänka på det.
Stay ups, är aldrig fel och ändå luftigt

Tantaluran sa...

Tant Björn - Stay Ups har jag provat. Efter ett tag börjar dom "korva sig" och rullar neråt längs benet. Samtidigt passar klistret i resåren på att slita med sig ett och annat hårstrå, INTE KUL.

Madlar: Tack för tipset med bruncremen. Dottern varnade mig för Brun-Utan-Sol, blir fläckigt säger hon.

- sa...

1. Potatis. Har hänt mig många gånger..även med billig frukt i såna där korgar. Man får slänga alla utom en eller två ofta. Går tillbaka med dem gör jag tyvärr inte fast jag borde! För att inte tala om de gånger jag står mitt i matlagningen och upptäcker att köttfärsen såg fräsch ut men inte är det. Ska bättra mig!

2. Kaffe. Jag har gjort det många gånger. En gång försökte jag äta kola med halva ansiktet bedövat efter tandläkarbesök. Rekommenderas inte det heller. Kaffedrickning klarar jag däremot galant numera. 2300 är väldigt bra betalt för en tandusling.

3. Nylonstrumpor. Det finns visst någ slags spray att köpa nu som får samma effekt som strumpbyxor..dvs det solbrända utseendet. Fast fördelen med att ha strumpbyxor är ju att benen och magen formas på ett fördelaktigt sätt..

Brunkräm rekommenderar jag inte - det kladdar! Och är svårt att få på jämt. Kan inte uttala mig om sprayen jag läste om i aftonbladet, hur effektiv den är..men kanske värt att prova?

Fru Venus sa...

Gå tillbaka med potatisen till butiken och däng den i bordet! Pengar är pengar, och de vill säkert veta(?) om de säljer skit.

Jag har gett upp tandläkaren. Så länge eländet sitter kvar i munnen betalar jag inte en halv månadslön för lite sprut och röntgen. Åh nej.

Bara ben så länge de är släta och lite bruna.

Åh, var det allt? Jag som inte var riktigt färdig...

Tantaluran sa...

Fru Venus: Synd du inte var klar....... *S*

Anneli: Här ska det sprayas i maj - tack för tipset!